Sorte Sara 2
Anekdoter fra tiden der gik..
Frit efter interview m/ Jens Peder Hansen..
”Dengang det hele startede (red. Sydjylland som selvstændig, løsrevet region), var der ikke rigtigt træningsinstruktører. Man trænede bare selv sin hund, ofte sammen med sine kammerater.
Og prøve-niveauet var højere end det der ses på prøverne i dag. F.eks. bestod en brugsprøve af fælles fri v/fod & lineføring rundt i en ring, ofte op til 8-10 ekvipager sammen, på én gang! Så dækkede man hunden af, alle sammen, hvorpå der blev skudt. Dernæst skulle der apporteres, og så var det slut. I den anden ende af sværheds-skalaen var A-prøverne, som dengang i øvrigt var ganske gratis!
Specielt her, synes niveauet væsentligt højere end i dag, men også langt mere jagtrealistisk, hvilket nok er forklaringen på sværhedsgraden. Og så var der et stærkt sammenhold i grøftekanten, når alle spiste deres medbragte madpakke, sammen med dommeren.. En prøve kostede dengang i omegnen af 65 kroner, og man kunne gå direkte fra åbenklasse og videre til vinderklasse, på én dag!
Også dengang var der udstilling og skue på programmet, hvor bl.a. det vi senere kom til at kende som Vinterskuet i Bække, havde sin spæde start. Jens Peder husker med glæde tilbage på tilblivelsen af diverse skuer, hvor alle gav et nap med, både før, under og efter skuet. Men også dengang var ”Tordenskjolds Soldater” på pletten, når noget skulle stables på benene, og de fik et stort TAK for indsatsen, intet andet..! Det skete dog fra tid til anden, at man måtte ud og vride armene rundt på folk for at hjælpe til, men derefter havde man igen et stærkt team af hjælpere, der gjorde hvad de kunne, og mere til.
Markprøverne blev i sin tid lavet af sekretæren i Regionskomitéen (bl.a. Jens Peder selv), og altså ikke af regionsledelsen eller et udvalg – sådan noget var der slet ikke, som vi kender det i dag. Ofte var en hel markprøve lavet af én person!
...Én ting, som Jens Peder Hansen har bemærket igennem årene, er den dalende taknemmelighed for dem der yder en indsats, og i særdeleshed, den til tider manglende respekt omkring en dommers bedømmelse. Han håber, at dette vil ændre sig igen, med tiden...
Jens Peder Hansen fører ikke længere hund, men holder sig godt orienteret via gamle retriever-venner og medlemsbladet Retrieveren,
som han i øvrigt har gemt igennem alle årene”.
(Billedet viser Jens Peder Hansens højt præmierede labrador, "Sorte Sara", på forsiden af medlemsbladet Retrieveren dec. 1969).

Portræt af en Region Sydjylland
Portræt af en Region Sydjylland 2